.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گردشگری ورزشی در گیلان، فرصتی که از دست می رود

استان گیلان به دلیل برخورداری از شرایط ویژه جغرافیایی و اقلیمی می تواند برای توسعه روزافزون خود از گردشگری ورزشی به عنوان صنعتی سودآور استفاده کند اما متاسفانه این مزیت، فرصتی است که از دست می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، مقوله ورزش تنها در برگیرنده حوادث و رویدادهای کوتاه مدت ورزشی نیست بلکه بهانه ای مطلوب برای جذب و جلب گردشگران بوده و گردشگری ورزشی راهی برای دستیابی به این مهم است که براین اساس باید به آن به عنوان سفیری برای فرهنگ و تمدن و عاملی مهم برای سفر توجهی خاص شود.

توریسم ورزشی به دلیل اینکه به زبان یا فرهنگی خاص محدود نیست و همه فرهنگها را دربرمی گیرد برای مناطقی که به دلایل خاصی در جذب گردشگر ناموفق بوده اند، بستری مناسب را فراهم می سازد.

علاوه بر این موارد با توجه به نقش ویژه صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی و با توجه به بحث ارزآوری برای کشورهای میزبان رقابتهای بین المللی و جهانی، اهمیت این زیرمجموعه از صنعت توریسم، بیش از پیش نمود پیدا می کند.

گذشته از اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی، این بخش در ایجاد احساس غرور و سربلندی، وجدان کاری و سختکوشی، احترام به قانون و قانون پذیری، حس رقابت و انگیزه پیشرفت نیز تاثیرگذار است.

گیلان ظرفیتهای قوی برای جذب توریست ورزشی دارد

بطور قطع در عصر ارتباطات، ایران به ویژه گیلان به عنوان یک استان دارای ظرفیتهای قوی برای جذب توریست، باید به دنبال راهکارهای مناسبی برای معرفی خود به جهانیان باشد. همچنین با توجه به حضور ورزشکاران ملی در مسابقه های بین المللی و میزبانی برخی از رقابتهای جهانی، می توان از گردشگری ورزشی به عنوان ابزار و کلید برای ارتباط بیشتر و موثرتر، بهترین بهره وری را داشت.

یک کارشناس مسائل ورزشی در این خصوص با تاکید بر اینکه ورزشهای بومی می تواند یکی از مزیتهای استان گیلان برای توسعه توریسم ورزشی باشد، اظهار داشت: تلاش مسئولان و برنامه ‌ریزان ورزشی دنیا امروزه بر تخصصی تر کردن رشته‌ ها و بومی ‌سازی آنهاست.

محمد رشیدی افزود: گیلان به دلیل داشتن ورزشهای مختلف بومی و سابقه متمادی در این ورزشها می ‌تواند با معرفی این ورزشها برای ورود به المپیک زمینه توسعه توریسم ورزشی خود را فراهم آورد.

وی ادامه داد: استان گیلان در کنار جاذبه ‌های گردشگری و تاریخی، ظرفیتهای لازم برای راه‌ اندازی مکانهای مختلف و ایجاد سایتهای مجهز ورزشی را در سطح مناسبی دارد که باید با ایجاد و فراهم آوردن زیرساختها در نواحی مختلف استان، مجتمعهای گردشگری ورزشی و اردوهای مناسب ساخته شود.

گردشگری ورزشی در توسعه پایدار اقتصادی موثر و سودآور است

با وجود این توریسم ورزشی یا همان گردشگری ورزشی، موضوعی تلفیق شده از دو صنعت جذاب ورزش و گردشگری است که به عنوان یک پدیده مثبت و فراملی عمل می کند.

امروزه بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه گذاری های کلانی را برای توسعه این صنعت انجام می دهند زیرا اثرات ورزش و جهانگردی بر اقتصاد کشورها تأثیرگذار است.

باتوجه به سه عنصر مهم توریسم یعنی جاذبه های فرهنگی، طبیعی و ورزشی که به عبارتی سه موتور توسعه پایدار محسوب می شوند، رشد قابل توجه توریسم در 50 سال گذشته یکی از مهمترین پدیده های اقتصادی و اجتماعی در قرن حاضر است، از سوی دیگر فرار انسانها از زندگی ماشینی و تمایل به انجام فعالیتهای ورزشی و تفریحی در طبیعت بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در صنعت توریسم فراهم آورده است.

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ورزشی و گردشگری در این ارتباط گفت: توریستهای ورزشی می توانند بر اساس اهداف ورزشی به سه طبقه مشارکت کنندگان در رویدادها (ورزشکاران)، تماشاچیان ورزشی و عاشقان ورزشی تقسیم شوند.

علی اصغر محمدی افزود: باتوجه به منابع موجود در گیلان و امتیازات طبیعی و ورزشی بی شمار آن برای جذب گردشگران ورزشی می توان راه را برای توسعه این صنعت گشود و باتوجه به رشد جمعیت برای غنی سازی اوقات فراغت خانواده ها برنامه ریزی های بسیاری صورت داد.

وی اظهار داشت: در دنیا ورزشهایی که با طبیعت سر و کار دارد مانند کوهنوردی و ورزشهای آبی مهمترین بخش توریسم ورزشی را شامل می ‌شود.

کوهنوردی و ورزشهای آبی بستر مناسب توسعه توریسم ورزشی گیلان است

این کارشناس با عنوان اینکه در گیلان ورزشهایی مانند کوهنوردی و ورزشهای آبی بستری مناسب برای توسعه توریسم ورزشی است، افزود: به جز امکانات طبیعی، می‌ توان از ویژگیهای دیگر از قبیل تورنمنتها، مسابقات و جشنواره های ورزشی نیز برای جذب گردشگر سود جست.

وی همچنین در خصوص تاثیر توریسم ورزشی بر اقتصاد یادآور شد: توریسم در رشد اقتصاد به لحاظ ایجاد مشاغل جدید، ورود ارز و توسعه پایدار نقشی اساسی ایفا می ‌کند، به‌ علاوه بهبود فرهنگی و تبادل فرهنگی میان کشورها را در پی دارد.

محمدی ادامه داد: توسعه توریسم ورزشی به ساخت سیستمهای حمل و نقل، بهبود خطوط پروازی، جاده ای و پاکسازی شهرها کمک می‌ کند.

همچنین کارشناسان و صاحبنظران براین باورند که در توریسم ورزشی افراد به خاطر داشتن سلایق مختلف تمایل به استفاده از رشته های ورزشی متفاوتی دارند، برای این منظور ابتدا باید سلایق و انواع رشته های ورزشی را دسته بندی کرد تا برنامه‌ ریزی ‌های لازم صورت گیرد، البته توجه به زیرساختها و امکانات هر منطقه نباید فراموش شود.

بدین ترتیب در گردشگری ورزشی تمامی مسائل فرهنگی، اجتماعی و ... مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید ظرفیت هر مکانی را شناخت و براساس مهمترین محورها سیاست‌ گذاری کرد.

برای رسیدن به این امر نباید فراموش کرد که ورزش تنها وسیله سرگرمی نیست، بلکه سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی یک جامعه را نیز در بر می‌ گیرد، بعد از آن با اختصاص بودجه‌ ای مناسب، تاسیسات و امکانات زیربنایی متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه ایجاد شود.

به هر حال استان گیلان نیز در کنار هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی، ظرفیتهای بسیار مناسبی برای راه‌ اندازی فعالیتهای متنوع ورزشی در سطح مطلوب دارد و با داشتن شرایط بسیار مطلوب طبیعی، برای تقویت این صنعت می ‌تواند گامی موثر در پیشرفت و آبادانی خود داشته باشد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.118 seconds.